Selasa, 18 Jun 2013

CARA MENJAWAB SAINS BAHAGIAN B 018 SEKOLAH RENDAH

TUJUAN

Untuk mengkaji hubungan antara PUM dengan PUB selepas eksperimen

HUBUNGAN/ HIPOTESIS/ KESIMPULAN BERHIPOTESIS

Semakin CORAK PUM, Semakin CORAK  PUB

atau

Jika PUM adalah CORAK, maka PUB akan CORAK  

PEMERHATIAN

PUB semakin  CORAK

semua yang ada di atas lebih kurang seperti formula menjawab sains sekolah rendah tapi bukan tulis bulat2 mcm tu...hehe nanti saya akan terangkan sedikit demi sedikit. 

CORAK : corak tu adalah pola pada nombor samaada (meningkat, menurun, sekata) kalau ada 2 corak kena tulis 2 ...kalau ada 3...tulis lah 3 coraknya kalau satu...satulah coraknya tetapi tidak boleh disambungkan dengan perkataan "dan " kerana ianya seolah-olah menunjukkan hubungan...
contoh : 23, 24, 25,25, 26, 27,28 disini ada 3 corak iaitu meningkat, sekata, meningkat

PUM: tuuu sebenarnya pemboleh ubah dimanipulasi...hehe apa-apa sahaja yang membuatkan keputusan eksperimen berbeza. objek yang berbeza untuk menghasilkan keputusan eksperimen. 
contoh ayat : mereka menggunakan panjang tali bandul yang berbeza..
perkataan berbeza itu hanyalah keyword dan tak perlu ditulis pada jawapan jadi untuk pembolehubah dimanipulasi bolehlah ditulis : panjang tali bandul/cm

PUB : Haaa ini pula adalah pembolehubah bergerakbalas ataupun hasil eksperimen...selalunya saya tambah dengan perkataan selepas eksperimen untuk anak2 murid saya bagi mengukuhkan ianya sebagai hasil sesuatu eksperimen....keywords yang boleh diberi perhatian adalah menunjukkan, hasil eksperimen, keputusan, direkodkan 
contoh ayat : bilangan ayunan bandul /saat telah direkodkan jadi....
jawapannya adalah bilangan ayunan bandul / saat selepas eksperimen
hehe semoga kita jumpa lagi...next lesson

buah zuriat aka buah adam dan hawa

sambung semula...dah sampai nak guna kaedah tradisional ni bukan sebab aku tak pernah guna atau usaha cara lain...dah berurut, dah makan biodex, dah cucuk sendiri kat perut injek kesuburan, dah telan bertong2 pil kesuburan, dah check tiub follapion....dah bermacam-macam usaha...tapi selagi allah belum mengizinkan kita tak mungkin akan dapat merasai nikmatnya....wallahu alam. buah ni tak ada kat malaysia jadi sesiapa yang berhajat bolehlah kirim pada saudara mara yang mengerjakan umrah di mekah. kita hanya berusaha namun allah yang menentukan....tahun lepas aku pernah makan buah nie tapi salah cara daa....salah information hehe sebab tahun lepas aku dapat sebiji je buah ni....dah la orang suruh kupas sabut, pecahkan tempurung buah yang keras gila tu.....rebus dan minum airnya....huhu salah rupanya. so tahun ni aku dapat 3 biji buah tu orang sedekah jadi cuba la lagi...mana la tahu ada rezeki...
kalau nak tgk gambar buah tu ermmm search la internet kat image tu banyak....cara2nya
belah 2 buah tu guna pisau potong daging, ketuk pisau tu guna tukul besi ...sampai buah tu terbelah dua...rebus semua bahagian tu...(dulu aku buang sabut sekali huhu) dan amalkan minum setiap hari suami dan isteri ( dulu laki aku tak minum....aku jek minum) bersama doa nabi zakaria....inshaa allah tapi akupun baru mencuba sooo sesiapa yang baru try buah ni sama-sama lah kita berusaha ya...manalah tahu usaha kita kali ini diizinkan allah..
setiap kesukaran dan kepayahan yang kita lalui ....mungkin ada sedikit sinar kebahagiaan yang allah ingin hadiahkan buat kita...wink2 para2 isteri yang budiman tak mau emo2 dan tension atau stress...hehe sayangi suami anda haha...

buah zuriat aka buah adam dan hawa part 1

nak selit juga cerita tentang buah nie...disebabkan dah sepuluh tahun anak teruna ku itu....jadi teringin la pulak nak beranak kecil. huhu bila org kata aku merancang atau makan pil perancang sebab tak nak anak ramai memang rasa nak terajang je muka org yang tanya.
alkisahnya anak teruna aku tu bukan lah satu2 nya zuriat yang aku ada sebab lagi 3 menunggu aku di pintu syurga huhu zuriat pertamaku muhd luqman dan ahmad hakimi aku namakan mereka...kembar yang meninggal didalam rahimku sebelum sempat menjengah dunia hanya berusia genap 6 bulan kandungan ku ketika itu. masa tu memang sedih manakan tidak...anak sulung, kembar pulak tu...memang tak boleh terima. namun itu hanyalah pinjaman dari Allah SWT...syukur kerana sekurang-kurangnya meminjamkan 2 nyawa di dalam rahimku sungguh aku bahagia....
anak kedua tak sempat diberi nama disebabkan baru 4 bulan mengandung aku dah bleeding...namun syukur padamu Allah memberikan aku kekuatan untuk menghadapinya...dan setelah setahun aku dan suami mencari ketenangan....berdoa dan berusaha akhirnya aku mengandung lagi namun ketika itu kandungan diuji...ada cyst yang membesar bersama kandunganku ketika itu. syukur juga kerana cyst itu diluar rahim dan doktor kata pembedahan itu tak akan memberi kesan pada kandunganku. ...4 inci beb kena operate dengan perut yang semakin membesar memang sukar...huhu
habis trimester pertama aku bleeding jadi doktor menasihatkan aku dan suami supaya tidak bersama sehingga kandungan selamat dilahirkan....aku pun pandang muka en. suami..."tahan ke" ...dia kata kalau aku sanggup mengorbankan perkara yang begitu besar untuk dia tak kan dia mengabaikan hanya disebabkan sedikit perkara yang perlu dikorbankan....memang aku salute la dgn my hubby...memang 9 bulan 10 hari tu dia adalah lelaki terbaik dan sehingga kini...allhamdulillah...setiap bulan kena injek untuk kuatkan rahim dan hampir kandungan mencecah 8 bulan kena injek dexa untuk kuatkan paru2 baby....sakit woooo fuh itulah pengalaman yang paling berharga untuk aku....lalu lahirlah zuriatku yang pertamanya Dani Zaim walaupun kalau nak diikutkan nombor 3 ....haha jadi sempena tahun ini dah genap 10 tahun umur anak terunaku...rasanya aku nak berusaha lagi sebelum umur mencecah 40...huhu sekarangpun dah 35 tahun...my hubby 45...uishhhh syishhh rahsia...belum masuk kisah buah zuriat lagi ya...pergi ke part 2 pulak nanti

Jumaat, 14 Jun 2013

MAKSUD FAKTA, KONSEP, HIPOTESIS, PRINSIP, HUKUM DAN TEORI SAINS

FAKTA     :
suatu peristiwa, kenyataan atau pemerhatian yang diketahui benar atau dianggap benar berdasarkan pemerhatian

KONSEP  :
 idea, proses, fenomena atau gagasan yang mempunyai ciri sepunya

HIPOTESIS :
 pernyataan umum yang difikirkan benar bagi menerangkan sesuatu peristiwa yang bersifat sementara dan boleh diuji. membuat hipotesis adalah langkah penting dalam penyelidikan sains

PRINSIP   :
 pengitlakan mengenai perhubungan beberapa konsep. prinsip dibina berdasarkan beberapa pemerhatian melalui penakulan induktif

HUKUM   :
 prinsip yang dibukti benar dan diterima oleh ahli sains

TEORI      :
 rangkaian fakta, konsep dan prinsip dalam pernyataan lebih luas untuk mengitlak secara sementara sesuatu kejadian, peristiwa atau fenomena. Teori boleh disahkan kebenarannya atau dibatalkan sahaja berdasarkan dalil yang baru sama ada bersifat maujud atau mujarad

Khamis, 13 Jun 2013

murid tahun 6 sk seri jong sedang mendengar amanat dari guru sains nya dengan teliti haha

mengukur menggunakan nombor ya anak-anak muridku....memerhati dan berkomunikasi adalah kemahiran saintifik ...kat sini sebenarnya kita dah nampak peluang anak murid kita bila besar akan jadi apa..kalau nak kira pun terkial2...di suruh tolong duduk tepi jadi pak pacak ajer memang nak kena la dgn cikgu sains diaorg. ...

boleh la troli nie....

apabila murid dah mahir dengan semua kemahiran proses sains...dgn sendirinya mereka akan berkembang sebagai saintis yang berjaya ...peace yoooo


memerhati dan mengelas KSSR sains

begini la keadaan makmal di sk seri jong...simple but they love to learn science ...hehe

haaa tu dia....cikgu kita ada rama-rama besar, esok kita bawak ek...hoho besar gila dia bawa. ingat saja nak buat gempak...

cikgu semalam kita tangkap belut...ha??? belut ??? 
kita nak bawa belut kita juga tau...huhu tapi bila dah sampai sekolah, "cikgu mak kata cikgu aja la tolong jaga belut ni...kita penat la nak bela dia"  wink...wink aduh anak-anak muridku

anak kura-kura pun ada. 
mengajar sains lebih baik kalau ada real model mereka lebih excited

untuk ciri-ciri haiwan KSSR tahun 3 kalau tak ada real model ambil la model haiwan kat makmal tu...kalau sekolah di luar bandar suruh aja diaorg bawa haiwan belaan hehe upss haiwan peliharaan, memang ramai yang volunteer nak bawa sambil bermegah2 nak tunjuk dgn kawan apa yang dia ada hehe...seronok bila tgk pelajar kita seronok explore tapi yang tak seronok ni bila dgr diaorg discuss huhu suara masing2 tak nak kalah. haru biru dibuatnye....

masalah kssr sains tahun 3

pernahkah terfikir bahawa subjek TMK utk sains KSSR tahun 3 itu membebankan guru. Ini kerana 3 waktu bersamaan 90 minit waktu pembelajaran dengan pecahan 2 waktu dan 1 waktu tidak mencukupi untuk menyelitkan TMK iaitu pendedahan kepada teknologi maklumat. Bukan mudah bagi seorang guru diluar bandar yang mempunyai bilangan pelajar seramai 39 orang dalam satu kelas tahun 3 hendak menyimpan evidens TMK setiap pelajarnya jika makmal komputer sekolah hanya mempunyai 7 buah komputer sahaja yang boleh digunakan!!!!! urghhhh tension. masalah itu cuba diatasi dengan meletakkan 5-6 orang untuk satu komputer....mereka tetap tidak mendapat manfaat kerana kecerdasan yang pelbagai. ada yang fast learner ada yg very2 slow learner...cuba juga agihkan separuh buat latihan separuh lagi buat TMK...pun ada masalah sebab semua menjerit..cikgu mcm mana nak buat !!! cikgu komputer ni terpadam!!!cikgu dia kacau saya!!! huhu cikgu ada budak curi barang kita!!! bila ditegur untuk mengawal keadaan....cikgu ada budak terkencing!!!huhu terperanjat la gamaknya. 39 orang pelajar bukan jumlah yang ideal untuk satu kelas tahap satu. cadangan: sediakan la seorang guru mahir komputer untuk mengajar subjek TMK ...cadangan ini bukan sebab cikgu sains tak tahu guna komputer tapi prasarana tu yang kurang...huhu sekadar luahan..anda bagaimana?